In dit artikel ga je leren wat de Top 10 fouten zijn die de meeste ondernemers maken bij de start van hun online marketing strategie. Door dit artikel te lezen kun je de valkuilen voorkomen die de meeste ondernemers maken, en voorkom je dat je tijd, moeite en geld wegspoelt door het online toilet. Heb jij het gevoel dat wat je ook aan online marketing doet, je geen resultaten boekt met die inspanningen? Dan is dit hét artikel voor jou!
NR. 1: 1 bericht op een willekeurig online kanaal plaatsen
Dit is één van mijn favoriete fouten die ondernemers maken in online marketing. Wat wij mensen blijkbaar heel goed kunnen, is vasthouden aan het verleden. Vroeger was het inderdaad heel normaal dat je één bericht de wereld in stuurde en daar heel veel response op kon krijgen. Helaas is dat niet hoe de consument zich hedendaags online beweegt. Om klanten te krijgen dien je nu meer online zichtbaar te zijn dan ooit tevoren. Om dit te realiseren heb je dan ook een gedegen marketing strategie nodig waarbij verschillende touchpoints worden gecreëerd door middel van een crossmediale aanpak. Daarnaast dient je Tone-Of-Voice per online kanaal verschillend te zijn, dit terwijl de stem van je bedrijf nooit veranderd. Marketing Integrated Communication noemen ze dat in de online marketing wereld. Dit zorgt namelijk voor herkenbaarheid en onderscheidt je van ‘het hebben van een website = ik ben een merk’ en een daadwerkelijk gerenomeerd merk. Zorg dan ook voor dat je jouw doelgroep goed leert kennen en wees door middel van slimme online marketing technieken, op meerdere platformen in meerdere vormen zichtbaar. Maar houd je stem hetzelfde en blijf staan voor hetgeen jij daadwerkelijk staat ;).
NR. 2: Spendeer niet te veel geld bij de start van een advertentie
Wanneer je besluit om aan de slag te gaan met online marketing of advertenties, loop dan niet te hard van stapel. Te vaak hoorde we ondernemers zeggen dat dit een grote fout was waar ze helaas, op de harde manier, veel van geleerd hadden. Het maakt namelijk niet uit hoe veel je besteed aan een advertentie, om voor een advertentie voldoende te ‘leren’ het algoritme te optimaliseren om zo de beste resultaten te boeken. Je kunt prima voor een €10,- per dag meerdere advertentie-varianten lanceren om na 5 dagen te kijken welke van de advertenties het beste presteerde. Zo kun je na die 5 dagen een keuze maken in de best presterende advertentie om vervolgens op te schalen in budget of (geografische) targeting.
NR. 3: Geen metingen ingesteld voordat een online campagne start? Oei
Een veelvoorkomende fout, vaak veroorzaakt door online marketeers zelf, is het niet correct instellen van online metingen. Zodra je een online advertentie lanceert, zonder dat daaraan vooraf de meest waardevolle acties als metingen worden ingesteld, sla je de plank volledig mis. Dit is erg jammer, vooral omdat je tot op het online kanaal of het keyword aan toe kunt meten of iemand een formulier invulde, klikte op je telefoonnummer via mobiel, of klikte op de e-mailadres via je website. Dit is dan ook een groot gemis, wanneer dit niet gemeten wordt. Spreek dan ook altijd af met je online marketing bureau, welke waardevolle acties gemeten moeten worden om de campagne een succes te laten zijn.
NR. 4: Het niet laten onderzoeken van je doelgroep en relevante zoekwoorden
Ken jij je doelgroep goed genoeg? Mooi, maar zelfs dan wil je met online marketing beslissingen kunnen maken op basis van data. Daarom is het goed om ook het online gedrag van jouw doelgroep te analyseren vooraf aan een online campagne voor jouw bedrijf. Je bereikt hiermee niet alleen de juiste doelgroep maar voorkomt zo ook dat je te veel geld uitgeeft aan irrelevante advertentie plaatsingen of zoekopdrachten die niets opleveren.
NR. 5: Niet luisteren naar klanten
Hoe weet je of je de juiste oplossing biedt? Luister naar je klanten. Laat dit onderzoeken, door het je potentiële klanten te vragen voordat je jouw online campagne gaat uitrollen. Ga in gesprek met je klanten en luister vooral naar de tevreden klanten, maar ook naar mensen die kritiek hebben. Elk antwoord, of het nu bevalt of niet, brengt jouw business dichterbij jouw doel en wordt hierdoor alleen maar beter.
Er is een reden dat de klant graag feedback deelt, én klanten hebben altijd gelijk. Klant = Koning.
NR. 6: Niet onderscheidend genoeg zijn als merk
Er is online veel gratis content te raadplegen en er zijn veel online diensten en producten te koop. Klanten zitten er niet altijd op te wachten en ze hebben voldoende keuze. Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten voor jou kiezen? Als je antwoord is ‘we leveren kwaliteit’,’goede service’, of ‘altijd alles goed geregeld totdat de klant 100% tevreden is’ dan is dat niet goed genoeg.
Welke waarde lever jij met jouw bedrijf?
Draag jij die waarde ook uit in je online/offline uitingen en communicatie?
Zorg jij dat je zichtbaar wordt met die waarde? En voelt je klant dit ook tot aan de levering van je dienst of product? Door je te onderscheiden en anders te zijn val je wél op en doen mensen graag zaken met je. Dit omdat zij het voor zichzelf doen, en omdat ze zich kunnen identificeren met jouw normen en waarden. Het is dan ook belangrijk om jouw onderscheidende waarde uit te dragen in al je offline- en online marketingactiviteiten.
En onthoud: Start altijd met waarom je onderscheidend bent, niet wat je onderscheidend maakt. Dit spreekt namelijk de emotie aan en is vaak gevoeliger dan materialistische eigenschappen.
Mensen zullen nu eenmaal altijd zaken blijven doen met mensen. Kijk om je heen naar succesvolle ondernemers en laat je daardoor inspireren. Ga dit niet kopiëren maar voeg hier jouw normen en waarden aan toe en maak het ‘eigen’.